بهترین روش های درمان سرماخوردگی کودکان

درمان سرماخوردگی کودکان

اگر کوچولوتون سرما خورده زیاد نگران نشین. چون معمولا بچه‌ها تا سن دو سالگی خیلی سرما می‌خورن. حتی ممکنه بعضی وقتا بیشتر از 8 بار تو یه سال سرما بخورن. تو ادامه این مقاله می‌خوایم باهتون در رابطه با علائم و روشای درمان سرماخوردگی کوچولوها صحبت کنیم. پس این متن از کلینیک کودکان آنا رو با دقت بخونین که قراره کلی چیز جدید یاد بگیرین.

سرماخوردگی کودکان چی هست؟

سرما خوردگی کودکان در واقع همون عفونت قسمت فوقانی دستگاه گوارشه. چون سیستم ایمنی کوچولوی شما هنوز تکامل پیدا نکرده، مقاومت زیادی در برابر بیماریا نداره. برای همین ممکنه که هی پشت سر هم سرما بخوره. هر وقت که کوچولوتون سرما میخوره، سیستم ایمنی بدنش شروع به تولید یک سری مولکول میکنه که بهشون میگن آنتی بادی. وظیفه این مولکولا اینه که مقاومت بدن کوچولوتون رو در برابر میکروبا افزایش بدن و باهاشون بجنگن. این مولکولا بعد این که حال کوچولوتون خوب شد همچنان داخل بدنش میمونن. اینجوری دفعه‌های بعدی که کوچولوتون مریض بشه، سیستم ایمنی سریع‌تر با بیماری درگیر میشه.

دلیل سرماخوردگی کودکان

دلیل سرماخوردگی کودکان چی هست؟

سرماخوردگی کودکان یکی از بیماریای واگیرداره. برای همین خیلی راحت میتونه از بدن بقیه به بدن شما منتقل بشه. بچه‌های بالای دو سال که مهد کودک و پارک و جاهای دیگه میرن، خیلی راحت‌تر از بقیه میتونن مریض بشن. چون در ارتباط با بچه‌های دیگه‌ان و اگر اونا مریض باشن خیلی راحت میتونن کوچولوی شما رو هم مریض کنن.

یکی دیگه از عوامل مهمی که باعث انتفال ویروس سرماخوردگی به کوچولوتون می‌شه، اینه که بچه‌ها بهداشتو رعایت نمی‌کنن. خیلی وقتا دستای کوچولوی شما کثیف میشه و این دست کثیف به قسمتای مختلف صورت می‌خوره. اگر ویروس روی دست کوچولوتون باشه میتونه از طریق چشما، بینی، دهن یا بعضی وقتا گوش وارد بدن بشه. بعد از وارد شدن ویروس کوچولوتون مریض میشه. به طور معمول حال کوچولوتون بعد از حدود یک هفته کاملا خوب میشه و میتونه فعالیتای قبلیش رو ادامه بده.

علائم رایج سرماخوردگی بچه‌ها

معمولا سرماخوردگی کودکان با آبریزش بینی و سرفه مشخص میشه. ولی این علائم هم ممکنه نشون دهنده سرماخوردگی باشه.

• گلودرد
  • گوش درد
  • بی اشتهایی

معمولا همه این علائم به جز سرفه بعد یه هفته کاملا خوب میشن. سرفه ممکنه یکم بیشتر طول بکشه تا کاملا خوب بشه. برای همین جای نگرانی وجود نداره. حتی اگه روند سرفه کردن کوچولوتون ادامه داشت، لازم نیست نگران بشین چون احتمال آسیب به ریه خصوصا تو این سن و سال خیلی خیلی پایینه. برای همین سرفه‌هاش خطرناک نیستن.

علائم خطرناک سرماخوردگی کودکان

یه سری علائم هم هستن که اگه دیدینشون بهتره هر چه سریع‌تر کوچولوتون رو برای چکاپ ببرین پیش دکتر. چون این علائم می‌تونه نشون دهنده بیماریای پیشرفته‌تری نسبت به سرماخوردگی کودکان باشه؛ مثلا آسم یا بیماری‌های تنفسی دیگه. البته تشخیص قطعی با دکترتونه و ما نمی‌تونیم بگیم دقیقا چه بیماری داره کوچولوتون.

• مشکلات تنفسی و ایجاد صداهای خس خس مانند از سینه
  • دشواری بلع یا قورت دادن آب دهن
  • بروز نقطه‌های قرمز روی پوست و زخم شدنشون
  • درد قفسه سینه
  • تب طولانی مدت ( بیش از 5 روز) که با دارو نتونستین کنترلش کنین
  • گوش درد، سردرد و گلو درد خیلی شدید
  • ورم کردن گردن و غده‌هاش
  • سرفه طولانی مدت (بالای یک ماه)
  • سرفه ای که شبا شدتش بیشتر میشه و به مدت طولانی ادامه داره

درمان سرماخوردگی کودکان در کلینیک کودکان آنا

حالا که با علائم سرماخوردگی کودکان آشنا شدین، وقتشه که با روشای درمانیش هم آشنا بشین. اول از همه اینو بگیم که یه داروی خاص وجود نداره که یه شبه بتونه همه علائم کوچولوتون رو برطرف کنه. برای همین بهتره که فقط از داروهایی که دکتر کلینیک کودکان آنا تجویز کرده استفاده کنین تا حال کوچولوتون بهتر بشه.

درمان خانگی سرما خوردگی کودکان

اگر که کوچولوتون سرما خورده بود می‌تونین با یه سری کارا علائمشو به مرور زمان کاهش بدین. مهم‌ترین کارایی که باید کوچولوتون بکنه مصرف زیاد مایعات و استراحت کردنه. اگر موقعی که کوچولوتون مریض شده بود اشتهاشو از دست داد، تشویقش کنین که مواد مقوی بخوره. بعضی وقتا بهتره که فضای داخل بینی بچه شما با سرم نمکی شست و شو داده بشه. البته بهتره این کار با اجازه پزشک کلینیک کودکان آنا انجام بشه تا خدایی نکرده مشکلی پیش نیاد. بعضی وقتا حضور داشتن توی فضای پر از بخار به بهبود تنفس کوچولوتون کمک می‌کنه. برای اینکار میتونین داخل حموم از بخار آب گرم استفاده کنین. فقط حواستون باشه که خود آب با پوست کوچولوتون تماسی نداشته باشه و نسوزونتش.

مصرف آب گرم و عسل  همراه با آبلیمو می‌تونه تو بهبود گلودرد موثر باشه. البته برای بچه‌های زیر یه سال خوردن عسل ممنوعه. خوردن میوه‌ها خصوصا اونایی که ویتامین سی دارن تو تقویت سیستم ایمنی و مقابله با بیماریا موثره. برای همین از خوردنشون دریغ نکنین. استفاده از آبنبات‌های گلودرد هم بعضی وقتا می‌تونه تاثیر مثبت زیادی داشته باشه. بچه‌های زیر 2 سال باید حتما این آبنباتا رو نخورن؛ چون ریسک خفگی‌شون بالاست.

درمان سنتی سرماخوردگی کودکان

شما می‌تونین از روشای سنتی هم برای بهبود علائم سرماخوردگی کودکان استفاده کنین. مثلا اگر کوچولوتون تب داره می‌تونین با پاشویه کردن دمای بدنشو بیارین پایین. سوپ درست کردن هم یکی از اون کاراییه که هم آب بدنو تامین میکنه هم سیستم ایمنیو قوی میکنه. برای همین بهتره که تو دوران سرماخوردگی سوپ مرغ هم درست کنین.

درمان گیاهی سرماخوردگی کودکان

استفاده از دمنوشای گیاهی هم یه راه موثر برای درمان سرماخوردگی کودکانه. البته همه دمنوشای گیاهی مناسب کوچولوی شما نیستن. برای همین ترجیحا فقط از اونایی استفاده کنین که با دستگاه گوارشش سازگارن. مثلا دم نوش بابونه هم آرام بخشه هم تو درمان سرفه موثره. خوردن شاتوت و توت فرنگی یخ زده تو درمان گلو درد خیلی موثره. علاوه بر این، این میوه‌ها به خاطر طعمشون برای کوچولوی شما راحت تره خوردنشون.

درمان سرماخوردگی با داروی بدون نسخه

برای درمان سرماخوردگی بچه‌های زیر 6 سال مصرف داروی بدون نسخه متخصص کودکان ممنوعه! چون مصرف این داروها میتونه باعث ایجاد عوارض جدیدی برای کوچولوتون بشه. برای همین فقط از داروهایی استفاده کنین که توسط پزشک تجویز شده. حتی دوز دارو هم فقط به دستور پزشک کلینیک کودکان آنا میتونین عوض کنین؛ وگرنه عواقب احتمالیش با خودتونه.

کلینیک کودکان آنا

پیشگیری از سرماخوردگی کودکان

مهم‌ترین کار برای پیشگیری از سرماخوردگی کودکان شست و شوی مداوم دستاس؛ به خصوص بعد عطسه و سرفه. برای همین این موارد رو به کوچولوتون یاد بدین. مصرف مواد غذایی مقوی و سالم هم تو تقویت سیستم ایمنی نقش داره. سعی کنین ویتامین سی و دی کافی مصرف کنین. و مهمتر از همه: با کسی که مریضه معاشرت نکنین تا شما هم مریض نشین. استفاده از واکسن آنفلونزا هم می‌تونه خیلی موثر باشه تو پیشگیری از سرماخوردگی.

کلینیک کودکان آنا

تو این مقاله بهتون آموزش دادیم که سرماخوردگی کودکان چیه و چطور درمان میشه. اگر به موارد ذکر شده تو این مقاله مثل شستن مداوم دستا توجه کنین معمولا نیاز به دکتر پیدا نمی‌کنین. اما اگر وضعیت کوچولوتون خوب نبود می‌تونین بیاین پیش ما تو کلینیک کودکان آنا. دکترای ما تو بهترین کلینیک کودکان در تهران آماده درمان کوچولوی شما هستن.